Diete

Publiciatate



Cum te alimentezi în sezonul rece?

Data adăugării: 2010-11-27 14:12:08
Adăugat de: Hristina
Autor: -

Oboseala și stresul sunt doar două dintre problemele cotidiene ale omului modern. Pe lângă acestea însă, mai există multe altele. Spre exemplu, schimbările climatice solicită foarte mult organismul nostru. Tocmai de aceea este important să ne hrănim corespunzător astfel încât să oferim organismului nutrienții necesari menținerii stării de sănătate și capacității de apărare împotriva agresiunilor de tot felul.

Specialiștii atrag atenția că o alimentație echilibrată trebuie să cuprindă 55% carbohidrați, 15% proteine și 30% grăsimi. Mare atenție însă la calitatea grăsimilor consumate! Acestea au un rol esențial în buna funcționare a organismului, însă la fel de important este să alegem grăsimi de bună calitate, adică acele grăsimi nesaturate care sunt benefice pentru organism. Pe acestea le găsim în alimente de origine vegetală, dar și în preparate din pește.

"O categorie importantă de grăsimi nesaturate o reprezintă grăsimile esențiale Omega 3 și Omega 6, care nu pot fi produse de organism și de aceea este important să le luăm din alimentație. Surse de grăsimi esențiale sunt uleiurile vegetale (de in, de rapiță, de floarea soarelui), margarinele de noua generație, fructele oleaginoase (nuci, alune și fistic) și preparatele din pește", ne explică Șerban Damian, medic nutriționist sportiv.

O altă categorie de grăsimi este reprezentată de cele saturate (preponderent de origine animală), numite popular și grăsimi "rele" și grăsimi trans al căror aport nutrițional este scăzut și în plus cresc nivelul colesterolului "rău" din sânge. Grăsimile saturate le găsim în lactate grase (unt, smântână), carne grasă de vită, carne de porc, slănină, iar grăsimile trans le găsim în produsele de tip fast food, în produsele de patiserie, dulciuri rafinate. Specialiștii în nutriție recomandă să reducem consumul de grăsimi rele și, pe cât posibil, să le înlocuim cu grăsimi "bune".

Ce implică o dietă echilibrată

Și fiindcă o alimentație echilibrată este foarte importantă pentru sănătatea noastră, trebuie să fim atenți ca dieta să cuprindă de asemenea carbohidrați, proteine, dar și vitamine și minerale. Surse importante de nutrienți sunt legumele (mazărea, cartofii, dovleceii, fasolea, lintea) și fructele (merele, perele, strugurii, dar și oleaginoasele, adică nucile, alunele și migdalele), atenționează medicul Șerban Damian.

De asemenea cerealele integrale (în special, orz sau ovăz) sunt foarte hrănitoare. Pe cât posibil, fructele și legumele trebuie consumate în stare crudă sau aproape crudă. Iar dacă nu găsim legume proaspete putem folosi legume congelate și zarzavat, decât să le excludem din alimentație. Zacusca și murăturile ar putea, de asemenea, să se regăsească în meniu.

Hidratare în anotimpul rece

Hidratarea este la fel de importantă în anotimpul rece, cum este și în anotimpul cald. Tocmai de aceea lichidele trebuie să fie nelipsite din meniul zilnic: supele, ceaiurile și sucurile naturale au un aport însemnat de nutrienți și ne hidratează pe timpul anotimpului rece. Toamna și iarna nu mai consumăm apă de la frigider, ci doar de la temperatura camerei, astfel organismul este ferit de deshidratare și în plus nu consumă energie ca să aducă apa la temperatura corpului.

Așadar, în anotimpul rece este cel puțin la fel de important ca și în anotimpul cald să ne hrănim echilibrat și să aducem organismului nostru nutrienții necesari: carbohidrați, proteine, grăsimi și de asemenea să ne hidratam corect cu supe, ceaiuri și nu în ultimul rând, apa.

Vizualizări: 2502

Comentarii:


Adăugaţi comentariu:

Introduceţi suma ciferelor